Klimaet ændrer sig, det ved de fleste. Hvad er klima egentlig, og hvad er konsekvenserne af klimaforandringerne globalt og i Randers? Hvordan kan vi på en bæredygtig måde tilpasse os konsekvenserne af klimaændringerne? Hvad stiller vi op med al den ekstra regn, der vil falde i fremtiden, og hvordan kan vi se på regnvand som en ressource? Hvad gør Vandmiljø Randers for at tage hånd om regnvand, og hvad kan du selv gøre? Det er nogle af de emner dette forløb i REGNhytten behandler.
Dette undervisningsforløb sætter fokus på klima, klimatilpasning og hvordan vi kan tage hånd om den meget regn, vi ved vil falde i fremtiden. Forløbet kommer også ind på vandets kredsløb og hvordan håndtering af regnvand spiller sammen med vandets kredsløb.
Et besøg i REGNhytten varer 2 – 2½ time, og programmet er som følger:
Under de praktiske forsøg arbejder eleverne ved 4 - 6 forskellige stationer, som eleverne roterer i mellem. Hver elevgruppe når typisk 3 - 4 stationer.
Ved stationerne gennemfører eleverne forsøg efter en forsøgsbeskrivelse. Herved trænes det at læse og forstå en opgave inden arbejdet udføres.
Under afslutningen fremlægger grupperne resultater og reflektioner over forsøgene for resten af klassen.
Forsøgene har relation til "Vandets kredsløb" og klimatilpasning.
Forløbet knytter sig til FN´s verdensmål: 6,12,13,14
Husk påklædning efter vejret, da vi skal være både ude og inde.
I "Min uddannelse" finder i 5 forløb, du kan bruge enkeltvis eller samlet som forberedelse eller efterbehandling af et besøg i REGNhytten.
Forløbene hedder:
- Regnvand og klima
- LAR i REGNhytten
- Nedsivning af regnvand - jorden som renseanlæg
- Separatkloakering og håndtering af regnvand
- Vandets kredsløb
- Klimaforandringer og hvordan de påvirker os.
Derudover har forsyningsselskaberne i Danmark i fællesskab udarbejdet hjemmesiden "Vandets Vej" https://vandetsvej.dk/
Her kan i finde inspiration til at arbejde med emnerne inden et besøg for eksempel under "Klimatilpasning" eller "Vand i verden"
Undervisningsportalen "Skoven i skolen" har flere forløb om klima og klimatilpasning https://www.skoven-i-skolen.dk/temaer/klimatilpasning.
Se ovenfor omkring forløb i i "Min uddannelse".
Vil i arbejde mere med klimatilpasning og Lokal afledning af Regnvand, kan i finde inspiration på www.laridanmark.dk
Formålet med undervisningsforløbet er at give eleverne et kendskab til klima, klimatilpasning og regnvand som ressource gennem lokal afledning af regnvand (LAR).
Efter et besøg i REGNhytten vil eleverne have et øget kendskab til:
En GPS vil vise vej til Randers Centralrenseanlæg, da REGNhytten har samme adresse. I skal ikke ind på renseanlægget, men ind ved REGNhyttens p-plads.
REGNhytten har egen indgang, der kommer ca. 200 m før Randers Centralrenseanlæggets officielle indgang (set fra Grenaavej) - se efter REGNhyttens p-skilt og beach-flag.
Kommer i med offentlig transport, skal i stå af ved Engboulevarden og gå ned ad Kristrup Engvej til REGNhytten:
Bemærk at Kristrup Engvej er meget befærdet i øjeblikket på grund af vejbyggeriet af Ny Havnevej.
Under "Klima" på minuddannelse.dk er der materiale, der kan anvendes som forberedelse eller efterbehandling af et besøg i REGNhytten
Book et besøg gennem Vandmiljø Randers hjemmeside - se "Tilmelding"
Af hensyn til vores planlægning skal besøg bookes senest en uge før i ønsker at komme.