Den rullende REGNhytte
Beskrivelse
"Den rullende REGNhytte" er et undervisningsforløb beregnet til klasser, hvis skole ligger uden for Randers by. Her kommer REGNhytten ud på skolen med vores undervisningsforløb om klima.
Klimaet ændrer sig, det ved de fleste. Hvad er klima egentlig, og hvad er konsekvenserne af klimaforandringerne globalt og i Randers? Hvordan kan vi på en bæredygtig måde tilpasse os konsekvenserne af klimaændringerne? Hvad stiller vi op med al den ekstra regn, der vil falde i fremtiden, og hvordan kan vi se på regnvand som en ressource? Hvad gør Vandmiljø Randers for at tage hånd om regnvand, og hvad kan du selv gøre? Det er nogle af de emner dette forløb i behandler.
Emner og fagligt fokus
Dette undervisningsforløb sætter fokus på vand og vands betydning for planter, dyr og mennesker. Der er særlig fokus på regnvand som ressource for fremtidens drikkevand samt de øgede udfordringer med regnvand som følge af, at klimaet ændrer sig.
Program
Et besøg af "Den rullende REGNhytte" afvikles over en dobbeltlektion, og programmet er som følger:
- Velkomst og oplæg i plenum (20 min)
- Små praktiske forsøg. 5 stationer med forskellige forsøg/opgaver. Elevgrupperne gennemfører hver især 3-4 stationer. REGNhytten medbringer alt materiale medvidere til stationerne. Hvis vejret tillader det er de 5 stationer udendørs (50 min)
- Opfølgning i plenum. Eleverne fortæller hinanden, hvad de har lavet og lært på de enkelte stationer (15 min)
- Afslutning (5 min)
Forberedelse til et besøg af "Den rullende REGNhytte
Inden du får besøg at "Den rullende REGNhytte" inddeler du klassen i 5 arbejdsgrupper, og finder egnede steder til stationsarbejdet i jeres udeareal.
Derudover er der brug for et lokale til arbejde i plenum, herunden muligheden for at vise en præsentation.
Kompetencemål
Under de praktiske forsøg arbejder eleverne ved 4 - 6 forskellige stationer, som eleverne roterer i mellem. Hver elevgruppe når typisk 3 - 4 stationer.
Ved stationerne gennemfører eleverne forsøg efter en forsøgsbeskrivelse. Herved trænes det at læse og forstå en opgave inden arbejdet udføres.
Under afslutningen fremlægger grupperne resultater og reflektioner over forsøgene for resten af klassen.
Forsøgene har relation til "Vandets kredsløb" og klimatilpasning.
Forløbet knytter sig til FN´s verdensmål: 6,12,13,14
Husk påklædning efter vejret, da vi skal være både ude og inde.
Forberedelse
Forsyningsselskaberne i Danmark har i fællesskab udarbejdet hjemmesiden "Vandets vej" https://vandetsvej.dk/
Her kan i finde inspiration til at arbejde med emnerne inden et besøg, fx under "Klimatilpasning" eller "Vand i verden".
Undervisningsportalen "Skoven i skolen" har flere forløb om klima og klimatilpasning: https://www.skoven-i-skolen.dk/temaer/klimatilpasning
Efterbehandling
Et besøg af "Den rullende REGNhytte" passer fint til undervisning om vandets kredsløb.
Brug eventuelt "Vandets vej" https://vandetsvej.dk/ afsnit om vandets kredsløb.
Formål
Formålet med undervisningsforløbet er at give eleverne et kendskab til vandets kredsløb og klima, klimatilpasning samt regnvand som ressource.
Efter besøget af "Den rullende REGNhytte" vil eleverne have et øget kendskab til:
- vandets kredsløb og vands tilstandsformer
- klima, klimatilpasning, og hvad ændringer i klimaet betyder globalt, regionalt og lokalt i Randers
- hvordan regnvand spiller sammen med vandets kredsløb
- begreberne: forskellige jordtypers nedsivningsevne, belægningstyper og regnvandsbede.
Praktisk information
Se flere detaljer
Vi besøger din skole
Se flere detaljer
Bedst i perioden marts til november, da dele af forløbet er udenfor.
Tilmelding
Book et besøg gennem Vandmiljø Randers hjemmeside - se under "Besøg os" Book et besøg.
Af hensyn til vores planlægning skal besøg bookes senest to uge før i ønsker besøg.