Gratis

Miljødetektiver

Dagens fangst

Beskrivelse

3. - 4. klasse - Kaskelot undersøgelse

Vi starter med en samlet introduktion til forurening og livet i vandhullet. Vi snakker om hvordan vi kan bruge smådyrene til at vurdere om vandet er rent eller forurenet. Herefter drager vi afsted i grupper, mod vandhullet med net, akvarier, skeer og bestemmelsesark.

Vi fanger dyr på livet løs og krydser nogen af dem af på vores vandkvalitetsark.

Vi samles og ser hvad vi har fundet ud af.

Til sidst går vi ind i Sciencehuset hvor vi ser på vores dyr på storskærm igennem stereolup og fortæller mere om de enkelte dyr:)

 

5. - 9. klasse - Makroindex undersøgelse

Vi starter i Sciencehuset hvor eleverne bliver introduceret til forurening samt kredsløbet i vandhullet. Vi snakker om hvordan vi kan bruge smådyrene til at indikere vandkvaliteten. Hvorefter drager vi afsted i grupper, mod vandhullet i waders med net, akvarier og skeer.

Vi fanger dyr på livet løs og samler dem i akvarier. når vi er færdige med at fiske, tager vi dyrene med ind i Sciencehuset hvor eleverne, gruppevis bestemmer deres dyr ved hjælp af stereolupper og bestemmelsesark. Til sidst samler vi vores resultater og laver et makroindex for undersøgelsen.

Aktiviteter

Introduktion til øvelsen og livet i søen.

Fiskeri med net i søen.

Vandkvalitetsbedømmelse.

Smårdyrene ses gennem stereolup.

Efterbehandling

Arbejd videre med:

  • Vandkvalitet
  • Åndingsstrategier hos smådyr
  • Åndingsstrategier generelt
  • Fødekæde/fødenet i søer
  • Næringsstofforurening
  • Forurening af havet

Formål

At eleverne prøver kræfter med biologisk undersøgelse.

At eleverne får en viden om hvordan smådyr kan bruges som indikatorarter.

At eleverne opnår kendskab til livet i søen.

At eleverne stifter bekendskab med smådyrs foekellige krav til deres miljø.

Sted
Randers Naturcenter
Gudenåvej 20
8920 Randers