Gratis

Det sære og det svære

Beskrivelse

"Det slår gnister, når dialogen mellem tekst og illustrationer opstår i billedbogen".
Stian Hole, norsk forfatter og illustrator.

Billedbogen har allerede gjort sit indtog i danskundervisningen og har fundet sin plads som en genre, der sætter fokus på poetisk sprog- og billedbrug.

Men hvorfor er den også relevant at tage op i faget kristendomskundskab? Det er den, fordi de moderne billedbøger har en forkærlighed for at beskæftige sig med det sære og det svære. I billedbøgerne er man ikke bange for at tage livtag med de helt store eksistentielle spørgsmål og temaer; liv og død og alt det, der følger med af sorg og savn, kærlighed, venskab, ensomhed, identitet og fællesskab.

Med afsæt i forskellige billedbøger skal eleverne gå på opdagelse i bøgernes fantastiske og finurlige univers og få en oplevelse af, hvordan tekst og billeder er med til at fortælle gode historier.
Til alle billedbøgerne arbejdes der med paralleltekster fra Bibelen. I de bibelske fortællinger er de samme eksistentielle temaer, som billedbøgerne handler om, foldet ud. Til arbejdet med de bibelske fortællinger anvendes tekst og illustrationer fra forskellige udgaver af børnebibler, så der også her kan arbejdes med samspillet mellem tekst og illustration.

I Skoletjenesten har vi udarbejdet to undervisningsmaterialer, som har forskellige billedbøger og temaer.

Undervisningsmateriale 1 (1.-3. klasse):

  • Glaskuplen af Bjørn Arild Ersland og Lillian Brøgger med temaet livet efter døden
  • Verdens bedste team af Lilja Scherfig og Lea Hebsgaard Andersen med temaet familierelationer og plads til at være den man er
  • Du og jeg af Synne Lea og Stian Hole med temaet at miste

Undervisningsmateriale 2 (1.-4. klasse):

  • Historien om dig af Søren Lind og Hanne Bartholin med temaet identitet
  • Ud af det blå af Rebecca Bach-Lauritsen og Anna Margrethe Kjærgaard med temaet ensomhed
  • Men størst af alt af Kim Fupz Aakeson og Cato Thau-Jensen med temaet kærlighed

I forløbet skal eleverne arbejde kreativt med udgangspunkt i egen tænkning.

Formål

  • At eleverne gennem arbejdet billedbøger og bibelske tekster møder centrale eksistentielle temaer.
  • At eleverne udvikler deres narrative identitet.
  • At eleverne får kendskab til billedbogen som genre, hvor det centrale er, at billeder og tekst udgør en særlig helhed.

 

 

Undervisningsmateriale

Vi sender undervisningsmaterialet hurtigst muligt, dog tidligst efter tilmeldingsfristens udløb i august.

Tilmelding

Tilmelding på www.fusr.dk. 

Tilmelding
Tilmeldingsfrist
01.05.2025