"Det slår gnister, når dialogen mellem tekst og illustrationer opstår i billedbogen".
Stian Hole, norsk forfatter og illustrator.
Billedbogen har allerede gjort sit indtog i danskundervisningen og har fundet sin plads som en genre, der sætter fokus på poetisk sprog- og billedbrug.
Men hvorfor er den også relevant at tage op i faget kristendomskundskab? Det er den, fordi de moderne billedbøger har en forkærlighed for at beskæftige sig med det sære og det svære. I billedbøgerne er man ikke bange for at tage livtag med de helt store eksistentielle spørgsmål og temaer; liv og død og alt det, der følger med af sorg og savn, kærlighed, venskab, ensomhed, identitet og fællesskab.
Med afsæt i forskellige billedbøger skal eleverne gå på opdagelse i bøgernes fantastiske og finurlige univers og få en oplevelse af, hvordan tekst og billeder er med til at fortælle gode historier.
Til alle billedbøgerne arbejdes der med paralleltekster fra Bibelen. I de bibelske fortællinger er de samme eksistentielle temaer, som billedbøgerne handler om, foldet ud. Til arbejdet med de bibelske fortællinger anvendes tekst og illustrationer fra forskellige udgaver af børnebibler, så der også her kan arbejdes med samspillet mellem tekst og illustration.
I Skoletjenesten har vi udarbejdet to undervisningsmaterialer, som har forskellige billedbøger og temaer.
Undervisningsmateriale 1 (1.-3. klasse):
Undervisningsmateriale 2 (1.-4. klasse):
I forløbet skal eleverne arbejde kreativt med udgangspunkt i egen tænkning.
Vi sender undervisningsmaterialet hurtigst muligt, dog tidligst efter tilmeldingsfristens udløb i august.