Ternet Ninja
Beskrivelse
- Et filosofisk forløb om det gode
Med udgangspunkt i Anders Matthesens fortælling om Ternet Ninja, arbejdes der i dette projekt med spørgsmålet om, hvad en god handling er. Er nogle handlinger altid gode? Hvem afgør, om en handling er god? Er retfærdige handlinger også gode handlinger?
I projektet er der fokus på elevernes egne tanker, som får form gennem filosofiske øvelser og samtaler med inspiration fra Ternet Ninja og en række bibelske tekster.
I Ternet Ninja møder vi både hævn, hjælpsomhed og nedladenhed, gode og dårlige handlinger. De mange perspektiver på menneskets handlinger er i fortællingen sat ind i en konkret kontekst, som er genkendelig og vedkommende for mange børn og unge.
Samtidig møder vi også udfordringer og perspektiver på den gode handling gennem flere af Bibelens fortællinger. Disse inddrages i projektet som inspiration til elevernes filosofiske tanker.
Projektet tænkes inden for rammerne af FN’s Verdensmål nr. 16 om retfærdighed.
Filmen kan vises for klassen gennem MitCFU eller CVLI-licens.
Formål
- at give eleverne indblik i, hvordan og hvorfor mennesker handler, som de gør.
- at skabe rum for, at eleverne selv kan vurdere, hvad der definerer handlinger som gode og/eller retfærdige, samt tage stilling til eget ståsted.
Praktisk information
Se flere detaljer
+ filmfremvisning
Undervisningsmaterialet sendes i oktober.