MØD EN KUNSTNER - ILD OG KUNST
Beskrivelse
I dette forløb møder eleverne en professionel kunstner, Lis Wuisman Jørgensen, som hjælper med at skabe kunst. Vi arbejder med emnet Natur - kunst og verdensmål, og fokuserer i dette forløb på KUNST OG ILD. Sammen undersøger vi naturens materialer og eksperimenterer med at skabe af naturen - i naturen og på skolen.
ILDEN SOM SKABENDE KRAFT
Med bålet som samlingspunkt og inspiration undersøger vi ildens muligheder og skabende kraft. Der kan arbejdes med ståltrådsskulpturer, kultegninger og bålbrændte lerfigurer. Luftige skulpturer i vindseltråd om træklodser som efterfølgende brændes ud, kraftfulde lerfigurer brændt direkte på bålet, og store tegninger, tegnet med kul fra bålet. Vi skaber en fælles fortælling.
Forløbet kan afsluttes med en udendørs Pop-up-udstilling.
Det Blå Rum
Et forløb kan kombineres med et besøg af Randers Kunstmuseums nye kunstneratelier, vidundervognen DET BLÅ RUM. DET BLÅ RUM er museets mobile satellit og fungerer som et kombineret kunstneratelier, værksted og et mere åbent og uformelt udstillingsrum. Med vognen kan undervisningen rykkes ud i det blå, i de mange naturskønne områder der findes i Randers Kommune. Måske har I et område i nærheden af skolen, hvor forløbet kan finde sted. Vognen er malet i Sven Dalsgaards ’vidunderblå’ og kan inddrages i en række af de specifikke forløb.
Aktiviteter
Forløbene planlægges sammen med underviseren ud fra det valgte emne.
Kunstneren kommer i klassen i fem dobbeltimer, hvor emnet gennemarbejdes. Hver dobbelttime fokuseres på en af de nævnte aktiviteter, og der arbejdes eksperimenterende og undersøgende ud fra en konkret opgave stillet af kunstneren. Det kan også være forløb i en emneuge eller på fagdage.
Der tages udgangspunkt i lokalområdets natur, det der ligger lige udenfor skolens område, og alle forløb kan kombineres med et besøg på i kunstmuseets samlinger eller museets Billedværkstedet.
Forberedelse
Der er ingen forberedelse for eleverne, men det pædagogiske personale skal afsætte tid til et kort indledende møde forud for forløbet. Her planlægger vi forløbet i forhold til jeres ønsker og behov.
Efterbehandling
Forløbet kan afsluttes med en udstilling af elevernes arbejde.
Formål
Forløbene skal fremme elevernes æstetiske forståelse og udvikle deres arbejde med og forståelse af kreative udtryksformer.
Eleverne vil i forløbet afprøve forskellige eksperimenterende og legende arbejdsmetoder, inspireret af den enkelte kunstners egen praksis og Kunstmuseets samlinger.
Eleverne kan i samtaler og i kreative produkter udtrykke sig nuanceret om, hvilken betydning det har (for den menneskelige tilværelse) at undersøge og bearbejde materialer og farver.
Forløbene kan endvidere målrettes arbejdet med natursyn, naturfaglighed og verdensmål.
Praktisk information
Se flere detaljer
Forløbene kan både afholdes på jeres skole, på Randers Kunstmuseum eller som en kombination.
Se flere detaljer
Gratis, men mindre udgifter til materialer
Der kan bookes allerede nu, men forløbene foregår i foråret 2024 i følgende perioder:
Mød en Kunstner
Grundskolen for 2. klasser
2023-2024
2023
Periode 1: Uge 33 - uge36
Periode 2: Uge 36 - Uge 40
Periode 3: Uge 41
Periode 4: Uge 43 –uge 47
2024
Periode 5: Uge 2 - uge 6
Periode 6: Uge 8 - uge 12
Periode 7: Uge 14 -uge 18
Det pædagogiske personale skal afsætte tid til to møder.
- Et møde før forløbet, hvor vi planlægger med afsæt i jeres ønsker
- Et evalueringsmøde, der kan afvikles virtuelt
Se flere detaljer
To lektioner om ugen over et 4-5 ugers forløb, eller fordelt på en emneuge, fagdage eller lignende. Ialt 10 lektioner.
Se flere detaljer
Der arbejdes såvidt muligt udendørs.
Besøg på Kunstmuseets udstillinger og billedværkstedet kan aftales.
Tilmelding
Gratis, men mindre udgifter til materialer