Kunst og affald - Sanseliggør det henkastede
Beskrivelse
Besøg Randers Kunstmuseum og kom med på en tværfaglig rundtur i en verden af kunst og affald
Bæredygtighed og grøn omstilling er blevet et vigtigt fokuspunkt i vores samfund, og kunsten har et stort potentiale for at engagere og inspirere os til at reflektere over de mange forandringer, udfordringer og muligheder, som vi står overfor i fremtiden. Hvad er det for en verden, vi ønsker at leve i?
Aktiviteter
Forløbet foregår på Randers Kunstmuseum og består af 3 dele:
Først får eleverne en dialogbaseret omvisning på Randers Kunstmuseum, hvor vi ser på, hvordan forskellige kunstnere forholder sig til de store klimamæssige udfordringer, vi står overfor. Kunst taler til sanser, følelser og intellekt og vi ser på en række sjove, eksperimenterende og tankevækkende værker, der på forskellig vis forholder sig til, hvordan vi som individer forbruger i dag.
Hernæst møder eleverne Affaldsskolen, der via dialogbaserede greb taler ind i elevernes eget liv og hverdagspraksis. Med hands-on aktiviteter kobler vi til besøget på Kunstmuseet og arbejder med en praksisnær forståelse af forbrug, ressourcekredsløb og affaldshierarki. Og ikke mindst handlekompetencer.
Forløbet afsluttes med en workshop, hvor eleverne reflekterer over deres eget liv og forbrug. Med udgangspunkt heri skaber eleverne unikke kunstværker af materialer indsamlet på Randers Genbrugsplads. Værkerne dokumenteres med fotos, hvorefter de affaldssorteres.
Forberedelse
Medbring mobiltelefoner/kameraer til at tage billeder af elevernes værker.
Efterbehandling
Undervisningsforløbet kan stå alene, men vi anbefaler, at det tænkes ind i et emneforløb om FN's Verdensmål, bæredygtighed, affald og ressourcer e.lign.
I kan evt. finde materialer og inspiration til et forløb på www.affaldsskolen.dk eller www.randerskunstmuseum.dk
Formål
Undervisningsforløbet sigter efter at styrke elevernes kompetencer for fortolkning, fremstilling, reflektion og kommunikation. Der inddrages blandt andet følgende færdigheder:
Billedkunst
- Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.
- Eleven kan iagttage, reflektere og bruge billedsprog i kommunikative og innovative processer.
- Eleven kan analysere og vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder.
- Eleven kan kommunikere idéer og betydninger visuelt.
Dansk
- Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
- Eleven har viden om mundtlige, kropslige og billedlige udtryksformer.
- Eleven får skærpet sin indlevelsesevne og æstetiske, etiske og historiske forståelse.
Fælles:
- Eleven kan arbejde med tværfaglige problematikker.
- Eleven får viden og begreber ift. at kunne reflektere over og tale om bæredygtighed.
- Eleven får handlekompetencer til en mere bæredygtig livsstil.
Praktisk information
Se flere detaljer
Det er muligt at komme med 2-3 klasser på én gang – i så fald vil rækkefølgen på forløbets dele se anderledes ud.
Det er muligt at booke op til 3 klasser sammen på samme dag.
Se flere detaljer
Forløbet varer 4 timer inkl. frokostpause
Tilmelding
Kontakt museet for at aftale et besøg.