Design Thinking med biblioteket
Beskrivelse
Design fremtidens bibliotek – din idé gør en forskel. I dette to-trins forløb introduceres eleverne til Design Thinking, hvor de gruppevis vælger en problemstilling på biblioteket. Et inspirerende, kreativt forløb med fokus på offentlighedens rum og problemløsning-
Første besøg:
Eleverne får en introduktion til Design Thinking-processen. Gruppevis vælger eleverne derefter en problemstilling på biblioteket, som de vil fokusere på, enten valgfrit, eller fra en pulje af ideer.
De skal derefter interviewe en fiktiv bruger (via ChatGPT) om det. Med de erfaringer i baghovedet skal de begynde idéfasen med en brainstorm over mulige løsninger.
Andet besøg:
Eleverne tager deres brainstormede ideer og går i gang med at omsætte dem til konkrete prototyper: skitser, papirmodeller eller simple digitale mockups. Under hele processen vil eleverne blive opmuntret til at tænke kritisk og iterativt, idet de tester deres prototyper og modtager feedback fra deres klassekammerater og underviser.
Afslutningsvis vil eleverne præsentere deres færdige prototyper for resten af klassen og reflekterer over den samlede proces.
Formål
Eleverne får plads til at arbejde kreativt og designorienteret med udgangspunkt i biblioteket som offentligt rum og formidlingsmiljø. De får praktiske og sansemæssige erfaringer i processen, der lægger op til, at de skal arbejde undersøgende og problemløsende med en problemstilling.
Praktisk information
Se flere detaljer
Max en klasse ad gangen.
Forløbet tilbydes i tre omgange til én klasse ad gangen: i september 2024, januar 2025 og maj 2025.
Se flere detaljer
Første og andet besøg varer 1,5 time og foregår på Randers Bibliotek.
Tilmelding
Forløbet tilbydes i tre omgange og de tre deltagende klasser tilmeldes efter først-til-mølle-princippet. Kontakt os for yderligere information og tilmelding.